Heavy Duty

Dużo ludzi zna podstawowe zasady treningowego systemu Heavy Duty, natomiast techniki zaawansowane nie są już takie znane. Średnio zaawansowane i zaawansowane techniki badał pod koniec lat 70-tych Mike Mentzer, który jednak po nie udanej Olimpii w 1980 roku zrezygnował z zawodów, i zajał się pracą trenera, gdzie w pełni stosował swoją wiedzę na klientach.  Mike wiedział, że kluczem do sukcesu jest intensywność i swoją masę mięśniową budował właśnie za pomocy tej techniki.

 

Początkujący sportowcy

 

Każdy, kto rozpoczyna trening Heavy Duty zaobserwuje relatywnie wielki skok w przyroście masy mięśniowej, a to tylko dzięki wysokiej intensywności. Jeżeli chcą utrzymać się w tym kierunku, należy zwiększać ciężary i zmniejszać przerwy pomiędzy poszczególnymi seriami. Kiedy zatrzyma się budowanie masy mięśniowej, jesteś przygotowany do przejścia do następnego poziomu.

 

Średnio zaawansowani sportowcy

 

W tym etapie potrzebne jest intensywniejsze napięcie. Należy ćwiczyć metodą wstępnego zmęczenia mięśni i do upadku mięśniowego. Można również wykonywać powtórzenia wymuszone i negatywne. Kiedy Mike osiągnął tego etapu, potrafił na podstawie tych zasad uzyskać jeszcze więcej masy mięśniowej i siły.

 

Zaawansowani

 

Po osiągnięciu ostatniego etapu Mike był na tyle gotowy ćwiczyć z maksymalnym wysiłkiem, że każde powtórzenie było intensywniejsze od poprzedniego i w wyniku ograniczeń układu krążenia był zmuszony przez kwas mlekowy i dług tlenowy do przerwania treningu jeszcze wcześniej, niż doprowadziłby do upadku mięśniowego. Szukał dlatego sposobu, jak byłoby możliwe sprawić, by trening stał się bardziej intensywny, ale bez ograniczeń. Sposób, jakim tego osiągnął był ten, że zaczął odpoczywać przy powtórzeniach. Musisz sobie uświadomić, że Mentzer stosował ogromne ciężary. Z takim ciężarem wykonał jedno powtórzenie, położył sztangę na stojak, odpoczął 10 sekund, oby z mięśni odpłynął odpad i uzupełnił się tlen, a następnie mógł wykonać następne powtórzenie. Po nim znów następowała 10 sekundowa przerwa, obniżył ciężar o 20 %, a treningowy partner pomógł mu wykonać jeszcze jedno powtórzenie. Ten sposób stanowił jedną serię, Mike był na tyle mentalnie wytrenowany, że wystarczyli mu trzy takie powtórzenia, by doskonale przećwiczyć konkretną partię mięśni.

 

Myślisz, że to był koniec? Wręcz przeciwnie, Mike stworzył system metod, które pozwoliły mu na  absolutnie ekstremalne trenowanie.

 

Treningi infitoniczne: kombinacje negatywnych i pozytywnych powtórzeń. Jego partner treningowy łagodnie przyciskał na sztangę, następowała przerwa 15 sekund i znów seria pozytywnych powtórzeń.

 

Omni kontrakcje: treningi, które w sobie zawierają wszystkie rodzaje kontrakcji. Pozytywne, negatywne i statyczne.

 

Poprzez ich wzajemną kombinację nastąpił wyrazisty postęp w dotychczasowych zasadach treningowych. Mike pozostał w każdej pozycji trzy sekundy. Według dostępnych informacji potrafił Mike w ten sposób nabrać 7 kg czystych mięśni podczas 9 tygodni. Zdecydowanie tych sposobów należy spróbować, ale trzeba pamiętać o kilku zasadach:

 

  • Wystarczająca rozgrzewka
  • Dieta bogata w  białka i węglowodany
  • Ćwiczenie razem ze sparingpartnerem.